Vragen GroenLinks en ChristenUnie over situatie OBS De Werf

Villa Primairvrijdag 28 februari 2014 08:00

Vrijdag 21 februari om 15:10 ‘s middags kregen de ouders van alle leerlingen van OBS de Werf een brief van Villa Primair waarin wordt gesproken over het verhuizen van de Jenaplanschool uit de Werf naar de montessorischool De Gouden Kraal en over een regionale spreiding van het hoogbegaafdenonderwijs. GroenLinks en ChristenUnie Huizen hebben de handen in een geslagen om vragen aan het college te stellen.

De brief heeft veel emoties bij de ouders losgemaakt: boosheid, verbazing, onbegrip, verdriet... Ouders gingen met die emoties het weekend in en velen van hen wisten ons, Marleen Mauritz en Monica Lemmens, die middag en avond te vinden.

In de brief staat dat Villa Primair in overleg is met de gemeente. Ouders gingen er zodoende van uit dat gemeenteraadsleden hier meer van weten. Dat is niet zo; de gemeenteraad weet van niets!

Wij hebben het college laten weten dat wij buitengewoon boos zijn over de brief, de inhoud ervan en over het moment waarop de brief verspreid is; een moment dat niemand die er méér over kan vertellen bereikbaar was.

Naar aanleiding van het bovenstaande hebben wij het college een zestal vragen gesteld om meer inzicht te krijgen in de acties en visie van zowel gemeente als schoolbestuur/Villa Primair op de situatie zoals die de afgelopen jaren bij De Werf is ontstaan.

In 2010 heeft de gemeente Huizen een startsubside verleend om fulltime hoogbegaafdenonderwijs vorm te geven op De Werf. Inmiddels zijn er 87 leerlingen, waarvan 23 uit Huizen, 18 uit Hilversum, 16 uit Bussum, 14 uit Naarden, 9 uit Laren/Blaricum en 8 uit overige gemeenten (Soest, Amersfoort, Amsterdam, Ouderkerk a/d Amstel)

Dit onderwijs voorziet in een behoefte en biedt onderdak aan kinderen die vastlopen en dreigen uit te vallen in het reguliere onderwijs. Diverse ouders zijn speciaal verhuisd naar Huizen voor deze school en weer anderen overwegen hier te komen wonen.Wij vragen aan het college wat zij gaat doen om dit onderwijs in Huizen te houden.