ChristenUnie Openingsbeschouwing bij de installatie op 16 maart 2006

zaterdag 18 maart 2006 10:03

Twee coalitiepartijen winnen en één het CDA verliest stemmen, maar behoudt mede dankzij een restzetel 5 zetels. Uit het publicitaire geweld van de VVD komen ongeveer 125 stemmen ook te weinig voor zetelwinst en ook deze keer is de zesde zetel een restzetel, alhoewel de voorman van de VVD het volk anders wil doen geloven. De PvdA komt met een restzetel op 5.

Een lijstverbinding Leefbaar Huizen en Huizen Transparant zou voor de Transparanten een zetel hebben opgeleverd en voor Dorpsbelangen één minder.

Gelet op vrijwel alle programma’s ook die van CDA en PvdA mag de burger verwachten dat een nieuw raadsprogramma een zwaar sociaal accent krijgt.

Maar de burger moet wel buiten de deur wachten totdat deze 2 partijen met de VVD achter gesloten deuren tot een overeenkomst zijn gekomen. Is dat de burger meer bij de politiek betrekken of moeten we die zinnen in de programma’s maar bestempelen tot verkiezingsretoriek. Op dat laatste lijkt het verdacht veel.

Wat hebben VVD, CDA en PvdA tegen op openbare vergaderingen bij het totstandkomen van het raadsprogramma. Wij nemen niet aan dat PvdA en CDA nu al aan de leiband van de VVD lopen. Een fractie, om met de woorden van de fractievoorzitter te spreken, met slechts zes zetels van de 27

Er is aan de fracties gevraagd punten voor een raadsprogramma in te leveren. De ChristenUnie heeft op dat punt haar verantwoordelijkheid genomen. Zij wil haar kiezers en alle anderen daarover duidelijkheid verschaffen

Wat zijn voor de ChristenUnie de belangrijke punten voor het raadsprogramma 2006-2010

• Verhoging van het sociale-/armoede- en ouderenbeleid mede om een voedselbank te voorkomen
  • Instellen WMO noodfonds
  • Invoeren van gezins-/jeugdbeleid
  • Meer betaalbare woningen voor jongeren en senioren en daarom in principe afschaffing van de grondopbrengstmaximalisatie.
  • Minder woningen en een evenwichtige bebouwing van de Vista met o.m. woningen voor jongeren en senioren
  • De uitbreiding Keucheniusstraat zo snel mogelijk realiseren met ruime ondergrondse parkeergelegenheid mede door de gemeente te realiseren. Gratis parkeren
  • Evenwichtige verdeling van de woningbouw over het gehele dorp.
  • Bebouwing Ericaterrein en appartementen bouw op Naarderstraat 66
  • De huidige vermogenspositie handhaven en nieuwe overschotten op de jaarrekening ten goede laten komen aan onderwijs, infrastructuur en een actief grondbeleid
  • Onderzoek naar de fiscale mogelijkheden van de gemeente
Het ware te wensen dat in alle openbaarheid over deze punten gediscussieerd kon worden. En wij ondersteunen degenen die voor openbaarheid pleiten.

Een aantal gekozen leden heeft voor de benoeming bedankt. Ieder heeft zijn of haar moverende reden om de benoeming niet te aanvaarden.
Naar onze mening zijn de lijsten van die partijen een weinig volksverlakkerij, intern en in een paar krantenregeltjes aangeven dat men niet zitting zal nemen werkt dus niet zo is gebleken.
In geen enkele flyer ben ik tegengekomen dat de kandidaten geen zitting zouden nemen in de raad. Beste partijen wees in het vervolg een beetje eerlijker, voer geen kandidaten op die niet in de raad willen of zet in ieder geval die vermelding achter hun naam op allerlei lijsten.

De nieuwkomers heten wij van harte welkom en wij gaan er zonder meer vanuit dat er een goede samenwerking zal zijn ondanks politieke verschillen.

Realiseert u zich dat u instapt in een rijdende trein, veel projecten en andere zaken lopen al geruime tijd. Maar zoals in ieder goede trein is er altijd de noodrem, bent u ervan overtuigd dat uw voorgangers toch niet zo’n wijs besluit hebben genomen, dan is het beter ten halve keren dan ten hele dwalen..

Breun van Ruiswijk