CHRISTENUNIE WIL PAND DRUKKERIJ VISSER HANDHAVEN

maandag 06 februari 2006 09:57

De ontwikkelaar(s) willen aan de Havenstraat op de locatie van de voormalige boekhandel De Groot, aan de Raadhuisstraat de panden van Lampenhuis Boor, v/h Drukkerij Visser, aan de Kerkstraat Hurti foto, DA drogist, Jamin en op de hoek het pand van de SNSbank slopen en nieuwbouw plegen.

Het college is met voorstellen gekomen over de randvoorwaarden. En daar wordt je als fractie van de ChristenUnie niet vrolijk van.

Op de hoek Kerkstraat/Oude Raadhuisplein 5 bouwlagen, aan de Kerkstraat 4 bouwlagen en 3 bouwlagen tegenover de Oude Kerk aan de Raadhuissstraat.

Behalve deze vele malen hogere bouw dan rondom al staat, zijn er nog een paar zaken. Ten eerste de sloop van het pand van Drukkerij Visser en ook de in- en uitgang aan de Havenstraat van een te bouwen parkeergarage.
Terwijl het nu juist de bedoeling is dat het winkelend publiek een rondje Voorbaan,Havenstraat Raadhuisstraat(die voetgangersgebied moet worden) Kerkstraat gaat lopen.

De ChristenUnie vindt de herontwikkeling een goede zaak, maar kan niet akkoord gaan met de randvoorwaarden zoals het college die voorstelt.

Vijf bouwlagen is absoluut onacceptabel, voorbeelden voor de fractie hoe het zou kunnen zijn het Haagje aan de Achterbaan en de vormgeving van het pand waar Expert zit, maar dan wel wat lager.

Het pand van drukkerij Visser mag dan geen monument wezen in de zin van de wet, maar is zeker beeldbepalend in het winkelgebied van het centrum. Overigens heeft ook de welstandscommissie geadviseerd het pand op te nemen in de nieuwbouwplannen. Een advies dat het College van b en w zonder argumentatie heeft verworpen.

Standpunt ChristenUnie Huizen:

De ChristenUnie is voor het handhaven dit pand en ook de overige fracties zijn er voor, met uitzondering van het CDA en de PvdA. Blijkbaar hebben wij de laatste weken niet de correspondentie in de Huizer Courant gelezen over de sloopwoede van de gemeente van beeldbepalende panden(oude postkantoor, de koperslager) in de jaren 80 van de vorige eeuw.

Breun van Ruiswijk