ChristenUnie bezoekt jachthaven 't Huizerhoofd

Huizerhoofdwoensdag 10 april 2013 15:00

De fractie van de ChristenUnie heeft zaterdag 6 april een werkbezoek gebracht aan de Jachthaven 't Huizerhoofd aan de Ambachtsweg. De aanleiding voor het bezoek was de uitnodiging van het bestuur van de Stichting Jachthaven aan de commissie RWM bij de behandeling van de visie op de Kustzone in september 2012.

Tot verbazing van de ChristenUnie is de Jachthaven tijdens de informatieve fietstocht langs de kustzone niet bezocht. En dat terwijl de jachthaven op een belangrijke plek tussen het surfstrand en de Oude Haven ligt.

De fractie is door het bestuur bijgepraat over het reilen en zeilen van de jachthaven. Het blijkt een gezonde, goed functionerende organisatie te zijn. De jachthaven heeft nieuwe steigers gekregen en ligt er dan ook pico bello bij. De Stichting Sailability, die het onder anderen ook voor gehandicapten mogelijk maakt om te zeilen, heeft er haar thuishaven en bij de aanleg van de nieuwe steigers zijn ook daar voorzieningen voor aangebracht.

De Botterstichting mag ook gebruik maken van de hefinstallatie in de haven; tijdens het bezoek werden de mast en zwaarden op één van de Huizer botters aangebracht.

We hebben met elkaar gesproken over de mogelijkheden om het terrein van de jachthaven een plek te geven in de plannen voor de visie op de kustzone. Daar zijn prima mogelijkheden voor en het bestuur van de stichting staat er positief in. We zien dan ook terug op een geslaagd bezoek aan een florerende haven.