Kamerlid Don Ceder op bezoek in Huizen

Don Ceder 1.jpgvrijdag 12 mei 2023 12:00

Afgelopen woensdag 10 mei hadden we als leden van de ChristenUnie Gooi Noord een ledenvergadering met tevens een mooie ontmoeting met Don Ceder. Don Ceder ging met ons in gesprek over zijn voorstel tot hervorming van de incasso-industrie, het belang van financiƫle educatie en de rol van de lokale overheid bij schulden.

Don Ceder heeft zijn agenda om de incasso-industrie te hervormen op 21 april bij Nieuwspoort in Den Haag gepresenteerd. Het ChristenUnie-Tweede Kamerlid heeft daar zijn initiatief ‘Incasso-industrie: kapot duur?!’ uitgerold. Dat is een veelheid aan voorstellen om verschillende domeinen, van schuldeisers en incassobureaus tot energiebedrijven en schuldhulpverleners, een vernieuwde rol te geven ten opzichte van mensen met schulden. “De prikkels en het verdienmodel in het huidige systeem zijn verkeerd. De maatschappelijke kosten zijn uiteindelijk voor ons allemaal. We moeten allemaal weer oog krijgen voor de persoon achter dat bedrag, en hoe we diegene verder kunnen helpen,” aldus het Kamerlid.
Rode draad in het plan is om iedere instantie de menselijke maat te laten hanteren. “Zo voorkomen we dat de onnodige extra kosten het échte verdienmodel vormen, en kunnen we veel eerder met elkaar ingrijpen,” zegt Ceder. “We moeten in onze samenleving allemaal onze maatschappelijke rol weer oppakken, juist als we met kwetsbare mensen werken. Met de voorstellen die ik doe stellen we onszelf in elke stap van het proces de vraag: hoe trekken we deze mensen uit het moeras?”
Don Ceder 2
Don Ceder 3