17 maart.jpgzaterdag 19 maart 2022 12:00

Allereerst felicitaties aan de winnaars van de verkiezingen en dat zijn de drie lokale partijen. De zetels zijn afkomstig van VVD, GroenLinks en PvdA die er allen 1 verliezen. De ChristenUnie zelf: we hebben nog steeds twee zetels en daar zijn we dankbaar voor, al vinden we het natuurlijk jammer dat we 400 stemmen minder hebben gekregen dan vier jaar geleden. De SGP is in de raad gebleven, dat is mooi. Voor CDA en D66 veranderde er relatief weinig.

Ook in Huizen was de opkomst met bijna 55% kleiner dan in 2018, waaruit het lage vertrouwen van inwoners in de politiek blijkt. Ook als ChristenUnie gaan we er werk van maken dat vertrouwen te herstellen!
Hoe nu naar een nieuwe collegeperiode? De ChristenUnie heeft de informateur geadviseerd te gaan werken vanuit de inhoud. Welke punten kunnen een plek krijgen in een breed raadsakkoord. Daarna kan er een bestuurskrachtig college bij worden gezocht: dus met steun van de meerderheid van de raad en goede bestuurders.
Nu is de uitslag zo dat in Huizen de drie lokale partijen allen een zetel hebben gewonnen en in totaal 9 van de 27 zetels bezetten. Dan lijkt het ons logisch dat eerst serieus wordt gekeken of zij een rol kunnen spelen. Dat is immers de wens van de Huizer kiezer.
We wachten af wat de informateur van de VVD met ons advies zal doen.

17 maart

Reacties op 'Verkiezingsuitslag GR2022 Huizen: ChristenUnie is dankbaar voor behoud van de twee raadszetels'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.