Betoog ChristenUnie tijdens begrotingsvergadering

Marleen Mauritz (klein)zaterdag 01 november 2014 17:00

Afgelopen donderdag vond tijdens de raadsvergadering de begrotingsbehandeling plaats. Namens de ChristenUnie hield Marleen Mauritz het onderstaande betoog.

Geachte aanwezigen,

In het bijbelboek Markus 2 las ik iets dat mij deed denken aan de WMO, de wet maatschappelijke ondersteuning. Jezus is thuis en er stroomden zoveel mensen toe dat er zelfs voor de deur geen plaats meer was. Er werd ook een verlamde bij hem gebracht, die door vier mensen gedragen werd. Omdat ze zich niet door de menigte konden wringen, haalden ze een stuk van het dak weg boven de plaats waar Jezus zat. Toen ze een opening hadden gemaakt, lieten ze de verlamde op zijn draagbed naar beneden zakken voor Jezus voeten.

Vier mensen zetten zich in om hun hulpbehoevende vriend te helpen. Ze bewandelden daarbij niet de gebruikelijke weg via de voordeur. Ze zetten zich actief en creatief in om hun doel te bereiken. In het Hebreeuws staat zelfs: ze groeven een gat in het dak. Wat opvalt is dat er meerdere mensen nodig zijn om 1 persoon te helpen. Dat is ook precies de gedachte bij de WMO. Het zoeken naar nieuwe vormen en creatieve oplossingen past ook bij de WMO. De rol van de gemeente Huizen zal steeds meer veranderen door dit nieuwe beleid. De ChristenUnie staat volledig achter dit nieuwe beleid. Het is niet langer vanzelfsprekend dat alles door de gemeente of overheid wordt geregeld. Wel kan de gemeente een belangrijke taak vervullen bij de vraag: “Help mij om het zelf te doen”. Al eerder heb ik betoogd dat de manier waarop we als samenleving solidariteit organiseren aan het veranderen is. Enerzijds noodgedwongen door te hoge kosten, anderzijds doordat mensen en organisatie heel graag zelf initiatieven nemen.

Tegelijkertijd ontvangen wij signalen van bezorgdheid van inwoners. Bijvoorbeeld n.a.v. Tv-uitzendingen van Zembla. Door concrete voorbeelden van mensen waar men zich zorgen over maakt. Onzekerheid, angst voor het onbekende, het ongelukkig zijn met het besluit van het WMO-loket. Het komt voor dat familieleden de gemaakte keuze niet begrijpen. Ook komt het voor dat een belangrijk feit over het hoofd is gezien, aanpassen is lastig, dus de enige optie is bezwaar maken. Daarmee wordt het zo juridisch en bureaucratisch. We willen het graag eenvoudig en overzichtelijk houden. Wanneer men iets koopt, is er vaak bedenktijd. Weliswaar is er bij de WMO geen sprake van wel/niet kopen, maar de gemaakte afspraak zou misschien binnen een vastgestelde tijd nog enigszins aangepast moeten kunnen worden. Juist ook vanwege het netwerk, het motiveren en inschakelen van familie/vrienden.

Het is zo ontzettend belangrijk om meerdere personen te betrekken bij degene die hulp nodig heeft. Deze hele transitie in de zorg is een groot project, dat heeft de raad eerder ook zo aangemerkt. Het is gebruikelijk om bij grote fysieke projecten informatie avonden te houden. Het beleid staat weliswaar vast en dat staat ook niet ter discussie. We zijn zelfs blij met het beleid! In de uitvoering van dit beleid en in de communicatie met onze inwoners kan nog wel een slag gemaakt worden. Complimenten trouwens voor de website Maatschappelijkezakenhbel.nl! Dat levert alvast een goede bijdrage in de informatievoorziening! Laten we daarnaast onze inwoners er persoonlijk bij blijven betrekken. Dus bij deze een oproep aan het college: communiceer over het sociaal verkeer!

Vraag: Is het college bereid informatie-avond(en) te organiseren voor inwoners van Huizen betreffende de WMO en de nieuwe Jeugdwet? Betrek daarbij ook de organisaties die actief zijn in het voorveld, zoals de vrijwilligerscentrale, het Centrum Jeugd en Gezin, Ouderenorganisaties, levensbeschouwelijke instellingen die vaak actief zijn in het zorgen voor hun naaste, enzovoort.

Vraag aan andere raadsleden: wat vinden jullie van dit voorstel?

De rijksinkomsten gaan fors teruglopen en verder bezuinigen is nodig. Per 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs ingegaan. Straks vanaf 1 januari 2015 zal de nieuwe Jeugdwet in werking treden. Het rijk betaalt schoolbegeleidingsgeld via de lumpsumfinanciering en de samenwerkingsverbanden kunnen daartoe ook bijdragen, waardoor het logisch is dat de gemeente deze subsidie stopt. Uit de brief van Gert Tissink, ingediend namens het samenwerkingsverband, blijkt dat de scholen hier helemaal geen rekening mee hebben gehouden. Zij zijn erg geschrokken en geven aan dat dit ten koste gaat van kwetsbare kinderen. Terwijl hulp aan kwetsbare kinderen vanaf 1 januari 2015 en volgens de nieuwe Jeugdwet via de gemeente gaat lopen. Hiervoor gaat dus een andere werkwijze gelden dan de scholen gewend waren.

Vraag aan het college: Wat is uw reactie op deze brief? Heeft u inmiddels met de scholen of het samenwerkingsverband gesproken hierover? Zo nee, waarom nog niet. Zo ja, wilt u daarover informeren?

Financiën
Het college presenteert een sluitende begroting en meerjarenperspectief. De ChristenUnie is hier tevreden mee. We zijn ons ervan bewust dat het financieel perspectief niet in balans is. De begroting is mede sluitend gemaakt door het beperkt inzetten van de egalisatie schommeling algemene uitkering. Die inzet is deels nodig ter compensatie van de geplande investeringen en voor het opvangen van lagere rijksuitkeringen.

We zijn blij met het inzetten van reserves voor Huizen. Zoals voor de middelbare schoolgebouwen: de Erfgooiers en de Huizermaat, de korting op de OZB, het duurzaamheidsfonds, het Stadspark en de Kinderboerderij en een bedrag voor toerisme/recreatie. Gelukkig zit er voldoende vlees op de botten om dat te kunnen doen. Er resteert in 2018 nog steeds een bedrag van 5,7 miljoen in het schommelfonds. We kunnen nog steeds spreken van een verantwoord financieel beheer. Evenals het CDA vinden we het belangrijk dat er snel duidelijkheid komt over de nog te nemen bezuinigingen. We zien de uitwerking van de bezuinigingen in de loop van 2015 graag tegemoet.

Door de eenmalige uitkering uit de reserve Afvalstoffenheffing, kregen de burgers en gezinnen deze zomer een bedrag tussen de 92 en 122 euro terug. De keerzijde is dat het tarief voor afvalstoffenheffing sterker zal fluctueren. De overige tariefstijgingen zijn gematigd te noemen, zodat gemeente Huizen nog steeds goed zal blijven scoren op de lijst van lage lasten.

Het actieplan evenementen: De ChristenUnie pleit ervoor om de grotere evenementen af te stemmen met de omliggende gemeenten. Nu hebben we begrepen dat er wel rekening gehouden wordt met de inzet van politie en hulpdiensten. Dus meerdere grote evenementen in de regio op 1 dag is daardoor uitgesloten. Blijft over dat er geen afstemming is over het type evenement. Het idee is dat gemeenten gebaat zijn bij succesvolle goedbezochte evenementen, goede spreiding kan daarbij helpen. Is het college bereid dit in de regio te bespreken en initiatief te nemen?

Het Oude Raadhuisplein is vernieuwd en sinds enkele jaren in gebruik. Juist nu is het van belang niet op onze lauweren te rusten, maar de mogelijkheden van deze nieuwe inrichting zo goed mogelijk te benutten. De markt op zaterdag is een trekpleister in het Oude Dorp. Voordat de tomaten, bloemen, kaas en verse eieren mee naar huis genomen worden, willen vele Huizers even koffie drinken of ontbijten op het terras. Later op de dag is dat misschien een patatje of een menu. Hoewel er al meer ruimte is gemaakt, is het toch te weinig voor het aantal bezoekers op zaterdag. Onze wens is meer ruimte voor gezelligheid en terrassen op het Raadhuisplein. Dat betekent dus niet dat de markt moet verdwijnen, maar dat er in overleg met de markt en winkeliers nog meer ruimte gemaakt wordt voor verblijf, horeca en vertier in het oude dorp. Hoe denkt het college hierover?

Het college geeft een afwijzend advies op het subsidieverzoek van de Gooimeerrace Huizen. Het past volgens het college niet bij het nieuwe evenementenbeleid en ze heeft een andere afweging gemaakt. Wij willen Gooimeerrace toch de kans geven zich te ontwikkelen tot een succesvolle buitensportactiviteit. Wij vinden het een sportevenement dat past bij de gewenste uitstraling van Huizen als Haven van het Gooi. Het Gooimeer is toeristisch-recreatief belangrijk voor Huizen. Ook de aangekondigde samenwerking tussen Gooimeerrace, de Triatlon Vereniging en de Zwem-en polovereniging Ijsselmeer willen we steunen. Het benodigde geld hebben we gevonden bij de begrotingspost “Bijdrage incidentele activiteiten” bedoeld voor stimulering sportactiviteiten.

De ChristenUnie dient daarom mede namens het CDA, D66, Dorpsbelangen Huizen, GroenLinks en SGP een amendement in.

Tot slot danken we het college en de ambtenaren voor de overzichtelijke stukken en de beantwoording van vragen. We beseffen dat er in de komende maanden nog veel moet gebeuren. Wij wensen u daarbij God's wijsheid en zegen toe.