ChristenUnie tevreden over begrotingsbehandeling

Euroswoensdag 05 november 2014 15:00

De fractie van de ChristenUnie kijkt met tevredenheid terug op de behandeling van de eerste begroting van het nieuwe college 2015. Op een enkel onderdeel na heeft de raad van Huizen ingestemd met de begroting. Een mooie opsteker voor het college!

De lasten stijgen voor de Huizers in beperkte mate, terwijl er de komende jaren wel flink in Huizen wordt geïnvesteerd, zoals in scholen, het Stadspark, toerisme/recreatie en duurzaamheid. Een paar punten die er wat de ChristenUnie betreft uitspringen:

• De decentralisaties brengen voor de inwoners veel vragen met zich mee, vooral of mensen straks voldoende hulp krijgen. Mede op verzoek van de ChristenUnie komen er informatieavonden over de WMO en de nieuwe Jeugdwet;
  • De ChristenUnie diende samen met de coalitiepartners CDA, D66, Dorpsbelangen Huizen, GroenLinks  en SGP en oppositiepartij PvdA een amendement in om de Gooimeerrace mogelijk te maken. Dit zwemevenement is belangrijk om sportdeelname en beweging te bevorderen, maar ook om Huizen en het Gooimeer als recreatief aantrekkelijk op de kaart te zetten;
  • De ChristenUnie ondersteunde het CDA amendement om naast het Sinterklaascomite ook het Oldtimerfestival en het VVV-agentschap bij het Huizer Museum te subsidiëren;
  • D66 diende met steun van de volledige raad een motie in om taxussnoeisel apart in te zamelen. Het snoeisel wordt door Stichting Vergoot de Hoop ingezet als grondstof voor medicijnen tegen bepaalde vormen van kanker;
  • We hebben ingestemd met de PvdA-motie om te onderzoeken of een app onze inwoners meer inzicht in de begroting kan geven;
  • De ChristenUnie wil dat er op zaterdag op het Oude Raadhuisplein meer ruimte komt voor terrassen en vertier. Om dat te bereiken zal de wethouder met de markt en de winkeliers in overleg gaan;
  • Een mooi bericht over het onderzoek dat Huizen uit laat voeren naar de meerijvariant voor het HOV: deze variant past binnen de kaders die de provincie heeft gesteld. Daarmee is er opnieuw een argument om de vrijliggende busbaan niet aan te leggen. Dat bespaart ook vele miljoenen!

Al met al zien we terug op een goede begrotingsbehandeling en wensen we het college veel succes met de uitvoering.