ChristenUnie wil sociaal ondernemen stimuleren

buurtzorg_logovrijdag 13 maart 2015 20:00

Partijleider Arie Slob van de ChristenUnie heeft tijdens zijn werkbezoek aan Huizen samen met Michel Klein, lijsttrekker van de ChristenUnie/SGP voor de Provinciale Statenverkiezingen, een gesprek gevoerd met medewerkers van Buurtzorg. Arie Slob complimenteerde de verpleegkundigen met hun inzet.

Arie Slob en Michel Klein gingen ook op bezoek bij een cliënt van Buurtzorg en spraken met haar over de veranderingen in de zorg en de zorg aan huis. De cliënt is 85 jaar en erg tevreden met buurtzorg. “Ik krijg altijd iemand in huis die ik ken, en als er iets is kan ik gewoon bellen met de verpleegkundige. En iedere dag begint met een praatje”.  Door deze zorg aan huis kan ze nog thuis wonen en dat doet ze het liefst. Buurtzorg helpt haar nog zoveel mogelijk zelf te doen, en haar kinderen ondersteunen haar ook.

Buurtzorg is een thuiszorgorganisatie die met zelfsturende teams zorg en verpleging aan huis levert. Stichting Buurtzorg Nederland is een sociale onderneming en heeft nauwelijks overhead maar wel een korte lijn met de cliënt. De verpleegkundige bepaalt zelf hoelang ze bij een cliënt is en er is tijd voor persoonlijke aandacht. De verplichte administratie wordt op een praktische manier bijgehouden. In het gesprek gaven de verpleegkundigen aan vooral blij te zijn hun vak weer te kunnen uitoefenen en dat ze nu ruimte hebben om zelf praktische oplossingen te bedenken. Gaat een cliënt op vakantie, dan bestaat vaak de mogelijkheid zorg van een lokaal buurtzorgteam te krijgen.

De werkwijze van Buurtzorg sluit aan bij de wens van de ChristenUnie/SGP om sociale ondernemingen te stimuleren, bedrijven die hun maatschappelijke missie voorop stellen. Michel Klein: “Buurtzorg is een prachtig voorbeeld van hoe het ook kan: de werknemers hebben meer plezier in hun werk en de cliënten zijn meer tevreden!”. De ChristenUnie heeft het Huizer college gevraagd naar de mogelijkheden voor sociaal ondernemen in Huizen.